Inventering av torp och gårdar m.m.

Under vintern 2010 fattade Hembygdsföreningens styrelse beslut om att ansluta föreningen till Bygdeband (www.bygdeband.se). Det är helt kostnadsfritt för vår förening eftersom vi är anslutna till Sveriges Hembygdsförbund.

Bygdeband är hela Sveriges digitala byakista, dvs. en databas där hembygdsföreningarna kan digitalisera sina arkiv. Det bygger på ett samarbete mellan Sveriges Hembygdsförbund och Genline och materialet blir tillgängligt i Bygdeband via www.familjeband.se. Det unika materialet består av samtida och historisk information om personer och platser, bilder och dokument från byar, torp, gårdar och kyrkor i Sverige. Bygdeband fylls kontinuerligt på med nytt material allteftersom hembygdsföreningarna digitaliserar.

Tanken är att allt vårt arbete med inventering av vår socken ska läggas in i databasen för att finnas tillgänglig för alla via Internet bl.a. för släktforskning m.m. Möjligheten finns också att längre fram plocka material ur databasen för att eventuellt producera vår dokumentation i bokform.

Arbetet har påbörjats och vi är tacksamma för allt material som vi kan få. Kontakta oss gärna via kontaktuppgifterna längst ned på sidan om du har några bidrag så tar vi kontakt med dig. Du kan också ringa vår sekreterare Jan Tollin på 0470-940 89.

Vi arbetar i grupper i stort sett rotevis; Ekna, Tjureda/Nykulla, Skavenäs, Åby/Lerike inkl Gunnarstorp. Här finns en kartbild över gamla Åby och dess rotar.